loading...
فروشگاه اینترنتی آهن و میلگرد
مریم بازدید : 67 پنجشنبه 15 شهریور 1397 نظرات (0)

اتاق بازرگانی با صنایع خصوصی در انتقاد به رانت همراه گردید

شکاف آشکار قیمت میلگرد بین بازار بورس و بازار آزاد و حواشی ایجاد کننده رانت در نتیجه این شکاف قیمت ها مساله ای است که این روزها نقل بیشتر محافل در بین لایه های مختلف بازار گردیده است.

 درحالی که عرضه های بورس کالا برای ایجاد فضای معاملاتی مناسب و با قیمت ارزان برای تولید کننده بوجود آمده است، اما طی سال های اخیر و با نبود کنترل مناسب بر روی لیست خریداران و متقاضیان و همچنین عرضه های مهندسی شده در بورس سبب گردید تا در حال حاضر شاهد نتایج معکوس از این عرضه ها در بورس کالا باشیم.

 در این میان بیشترین آسیب را صنایع پایین دستی متحمل می شدند و به همین دلیل تلاش های زیادی را جهت هشداردهی مساله رانت و فسادها ناشی از ان به دولت نموده اند. درکنار صنایع پایین دستی اتاق بازرگانی نیز به همراهی با آن برخاسته و از رانت و رانت خواری در عرضه های بورس کالا دست به انتقاد زده است.

در حالی که دلالان و واسطه گران طی این سال ها توانسته اند بر بدنه عرضه های بورس نفوذ کرده و با سو استفاده از فضای پیش آمده محصولات فولادی را با قیمت های ارزان خریداری کرده و با قیمت بالا در بازار سیاه به مصرف کننده نهایی می فروختند که در این میان سودهای سرشاری نیزعاید آنها می گردید.

این روند سبب افزایش صعودی قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی گردیده بود. در این میان تلاش های بخش خصوصی برای ریشه کنی رانت در بازار فولاد را می توان در عناوین مختلف حوزه های اقتصادی مانند سیاست های ارزی، نگاه های حمایتی از صنایع بالا دستی، تفاوت قیمت ها در بورس کالا و بازار مصرف، حذف رانت ها و امتیازات ویژه در بسته های حمایت از تولید مورد بررسی قرار داد.

البته در این میان مشکلات ورود به دوره اول تحریم ها نیز وجود داشته و سبب شده تا رنج بسیاری بر بازار فولاد مستولی شده و قیمت میلگرد و سایر محصولات دچار نوسان گردد.

2 هزار میلیارد تومان رانت طی عرضه های ماهیانه بورس کالا!

در حالی دولت با سیاست های اشتباه خود سبب خلق پدیده ی شوم و نامبارک رانت در بازار فولاد شده است، در این میان بخش خصوصی برای مبارزه با رانت و فسادهای ناشی از آن پیشنهادهای زیادی را به دولت توصیه نموده است.

این در حالی است که قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان و سایر مبادی طی ماه های اخیر با رشد تصاعدی مواجه شده و هر روز دچار تحولاتی می گردد. از سویی دیگر کمیسیون تخصصی اتاق تهران پیش نویس بسته حمایت از تولید را مورد ارزیابی قراردادده و به منظور اصلاح نقایص موجود در این بسته حمایتی توصیه هایی در باب ارائه بسته ای با یک دوره مشخص ویک روند کاهنده همراه با اهداف مشخص و بدون امتیازات ویژه را به دولت ارائه نموده است. این توصیه های در راستای حذف رانت و ایجاد تعادل در قیمت میلگرد امروز ذوب آهن اصفهان و سایر مبادی بوده است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی کمیسیون تخصصی اتاق تهران، رانت موجود در عرضه های بورس کالابه طور ماهیانه در حدود 2 هزار میلیارد تومان می باشد که این رقم در طول یک سال به چیزی در حدود 24 هزارمیلیارئ تومان می رسد. این رقم قابل توجه رانت دهی و رانت خواری در عرضه های بورس محصولات فولادی در نتیجه اختلاف قیمت میلگرد عرضه شده در بورس با قیمت آن در بازار آزاد می باشد. وجود این سطح اختلاف قابل توجه در قیمت ها سبب ایجاد نگرانی برای فعالان بازار فولاد گردیده است.

نامه فعالان بازار به رئیس جمهور درباره ریشه کنی رانت در بازار فولاد

در این میان گروهی از فعالان بازار به دلیل نگرانی های ایجاد شده در این حوزه نامه ای را به رئیس جمهور ارسال نموده و در آن مسائلی را متذکر شدند.

دراین نامه فعالان بازار پیشنهاد نمودند تا برای جلوگیری از رانت در حوزه بازار فولاد فضای اقتصادی در بازار فولاد را شفاف سازی نموده و به واحد های تولیدی پایین دستی نیز مواد اولیه ارزان قیمت که در دسترس فولاد سازان بزرگ نیز می باشد، اختصاص داده شود و همچنین خصولتی ها را به عرضه های هر چه بیشتر محصولات تولیدی در عرضه های بورس کالا تشویق نمایند. در این میان طی سال های اخیر، خصولتی ها با عرضه های قطره چکانی و تمرکز بر صادرات مواد خام حالت انحصاری به بازار داده اند.

 البته آنها در این میان با داشتن امتیازاتی مانند تخصیص انرژی و مواد اولیه ارزان قیمت و معافیت های مالیاتی و گمرکی نیز توانسته اند با وجود نوسانات ارز طی ماه های اخیر به خوبی مقاومت نمایند و همچنان عنوان رهبری بازار را به خود اختصاص دهند.

با انجام این توصیه ها همراه با تعیین قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی بر اساس قیمت بازار ارز ثانویه فعالان بازار امیدوارند تا هر چه زودتر التهابات موجود در بازار فولاد آرامش یابد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 11
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 22
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 31
  • بازدید ماه : 30
  • بازدید سال : 705
  • بازدید کلی : 4,268